صنایع دستی هنر های باستانی ایران

۷۴۸ بازديد

یکی از سنتهای ایران باستان، صنایع دستی است که در فرهنگ ملت حفظ شده و از نسلی به نسل بعدی منتقل می شود. امروزه محصولات دست ساز به شدت در خارج از ایران به عنوان هنر منحصر به فرد شناخته می شود. انواع محبوب صنایع دستی ایران شاهکارهای واقعی هستند و هر یک از آنها تاریخ خود را دارد.

 

 

صنايع دستي در ايران: قلم زني

galyamzani

 

مهر و موم بر روي فلز در ايران باستان بيش از 4000 سال پيش ايجاد شده است. براي قلم زني ، اساتيد در اصل از مس استفاده مي کردند، اما در حال حاضر از مواد گرانقيمت مانند طلا و نقره استفاده مي شود. نقاشي ها بسيار منحصر به فرد و پيچيده هستند که در حقيقت قيمت محصول به واسطه کار خود به جاي مواد گرانشي تشکيل شده است. کارشناسي ارشد از الگوهاي سنتي، پرندگان، حيوانات، طبيعت، حوادث تاريخي، طرح هاي آثار معروف و تم هاي ديگر براي دکوراسيون استفاده مي کند. هر دو طراحي خود و انگيزه به تخيل و مهارت استاد بستگي دارد.

 

فرايند رسم يک تصوير بسيار پيچيده است و با پوشش يک سطح فلز با محلول رزين و گچ آغاز مي شود. با استفاده از يک ابزار خاص، کارشناسي ارشد الگوي را اجرا مي کند، پس از آن راه حل پيش از کاربرد، از بين مي رود، سطح با زغال سنگ و جلا مالش مي شود. پس از پرداخت، تصوير درخشان است.

 

صنايع دستي در ايران: گليم تکه دوزي 

git-011--2.jpg

گليم هاي عشايري و دستبافت که در سايز ها و طرح هاي مختلف بصورت بافت داري توليد شده اند ، به کارگاه قاليشويي براي ضدعفوني و تثبيت رنگ ارسال شده و پس از شستشو به کارگاه تکه دوزي منتقل مي شوند . در کارگاه گليم ها در سايز ها و ابعاد کوچکتر با الگوي مشخص برش خورده و لبه دوزي مي شوند ، و در انتها بعد از کنار هم قرار دادن تکه هاي کوچکتر ; گليم در ابعاد و طرح هاي دلخواه دوخته شده و توسط پارچه لايي چسبي اطو مي شود و مجددا لبه دوزي و آماده مصرف مي گردد .

 

 

صنايع دستي در ايران فيروزه کوبي

 

firuzekub

 

فيروزه کوبي يک نوع نسبتا جديد از صنايع دستي است، اما با يک داستان ديگر مرتبط است. کلمه "فيروز" به معني سنگ خوشبختي است و به عنوان "فيروزه اي" ترجمه مي شود. ايران مقام بهترين فيروزه ي محسوب مي شود. با توجه به افسانه ها، فيروزه استخوان کساني است که از عشق مي ميرند. سنگ خود را به عنوان يک نماد عشق و اشتياق احترام مي گذارد. سنگ در ايران گران تر از ساير کشورها است، اما فيروزه ي ايران با کيفيت عالي است.

 

فيروزه کوبي به مدت صد سال موفق به تبديل شدن به محبوب ترين صنايع دستي و کارت کسب و کار کشور است. بهترين اساتيد، آيتم هاي منحصر به فرد را با اصطلاح کوب در اصفهان ايجاد مي کنند. در بازار اصفهان، شما مي توانيد زيباترين اقلام مانند گلدان، صفحات، سيني و طلا و جواهرات فيروزه اي را پيدا کنيد. به عنوان يک ماده مس، نقره، برنز، نيکل و کاپوچينک براي تکامل فيروزه و زيبايي بخضيدن به اقلام فيروزه استفاده مي شود.

 

صنايع دستي در ايران: ميناکاري

 

minakari

 

ميناکاري يکي از قديمي ترين هنرهاي کاربردي مينا رنگي بر روي يک محصول فلزي است. سنت ميناکاري بخشي از فرهنگ ايران باستاني بيش از 5000 سال پيش بود و تا به امروز با لوکس آن آشناست. شما مي توانيد در مورد تاريخ ميناکاري و روند استفاده از مينا بيشتر بدانيد.

 

صنايع دستي در ايران: خاتم کاري

 

khatam

 

طرح هاي روي چوب به عنوان خاتم کاري قديمي و منحصر به فرد است. خاتم در عصر صفوي محبوبيت خود را به دست آورد و تا به امروز ايران به عنوان يکي از بهترين توليد کنندگان در خاتم کاري محسوب مي شود. در ساير کشورهاي شرقي، مراکز توليد چوب موزاييک نيز يافت مي شوند.

 

خاتم کاري براي تزئين قطعات داخلي چوبي مانند پنجره ها، درها، ميزها و صندلي ها، گلدان ها، قاب عکس ها و ساير قطعات داخلي استفاده مي شود.

منبع : نيکان تجارت هاشمي 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.