کشورهای بدون ارتش جهان

۶۸۷ بازديد


تعداد کشورهای بدون ارتش در جهان در حال حاضر 23 کشور می باشد، در واقع این کشورها اصلا ارتش ندارند کشورهایی مانند کاستا ریکا ، دومینیکا ، گرانادا ، هائیتی ، ایسلند ، لیختن اشتاین ، جزایر مارشال ، موریس ، موناکو ، پاناما ، سنت لوسیا ، جزایر سلیمان ، واتیکان و... تامین امنیت آن ها که اکثرا کشورهای کوچک و جزیره ای هستند از سوی نیروهای امنیتی داخلی یا خارجی و یا با توافقات بین المللی از سوی ارتش های کشورهای بزرگ همجاور می باشد. در ادامه برخی از این کشور ها را معرفی میکنیم.گزارش شابش در باره برخی از کشورهای بدون ارتش : 



واتیکان
کشور کوچک واتیکان که در شهر رم ایتالیا واقع شده است یکی از کشورهایی است که ارتش ندارد. واتیکان به صورت سنتی و تا سال 1970 میلادی دارای نیروی نظامی بود که در آن زمان توسط پاپ ژان پل دوم منحل شد و اکنون مسئولیت تامین امنیت داخلی در این کشور که محل سکونت پاپ، رهبر کاتولیکهای جهان بوده و رهبری معنوی بیش از یک میلیارد مسیحی کاتولیک را بر عهده دارد، از سوی نیروهای «گارد اُسقفی سوئیس» و «پلیس واتیکان» می باشد و امنیت خارجی آن را کشور ایتالیا تامین می کند.



ایسلند 
کشور جزیره ای و پهناور ایسلند در شمال اقیانوس اطلس ارتش ندارد. کشور ایسلند از سال ۱۸۶۹ میلادی تاکنون ارتشی نداشته است اما طبق پیمان و قرار داد امنیتی که با ناتو بسته مسئولیت تامین امنیت خود را به این سازمان امنیتی - نظامی سپرده است این سازمان یک نیروی ساحلی بسیار قوی، یک سیستم ضد هوایی و نیروهای ویژه حفظ امنیت در اختیار ایسلند قرار داده است.



کاستاریکا
جمهوری کاستاریکا که نزدیک به 4.5 میلیون نفر جمعیت دارد و در آمریکای مرکزی واقه شده نیز فاقد ارتش می باشد.پس از پایان جنگ داخلی این کشور در سال 1948 میلادی که طی آن دوهزار نفر کشته شدند، ژوزف فیگورس فرر دستور داد تا ارتش این کشور منحل شود و بعد از آن طبق قانون اساسی کاستاریکا که در سال 1949 تصویب شده داشتن نیروهای نظامی تحت قالب ارتش در این کشور ممنوع است. امروزه کاستاریکا دارای یک نیروی پلیس بوده که وظیفه اعمال قانون ، کنترل مرزها و مبارزه با جرایم سازمان یافته را به عهده دارد و در صورتی که مورد حمله قرار گیرد بر اساس قراردادهای دفاعی می تواند از پشتیبانی 21 کشور در کل قاره آمریکا به مانند ایالت متحده ، شیلی و کوبا بهره مند شود.


موناکو
کشور کوچک موناکو در اروپا که به لحاظ وسعت دومین کشور کوچک دنیاست از قرن هفدهم میلادی ارتش ندارد و امنیت داخلی آن توسط 2 نیروی نظامی کوچک، که یکی از سلطنت و واحد قضایی حفاظت می‌کند و دیگری در امنیت دعواها و جنگ‌های داخلی کار می‌کند و هم چنین نیروی پلیس ملی آن تامین میشود و در صورت نیاز برای امنیت خارجی این کشور ارتش فرانسه آن را تامین می کند..


جزایر سلیمان
کشور جزایر سلیمان در اقیانوس آرام که مجموعه از جزایر است فاقد ارتش می باشد ابن کشور در سالهای بسیار دور تحت کنترل نیروهای انگلیسی بوده و آنها وظیفه دفاع از این جزیره را به عهده داشتند. در سال 1976 جزایر سلیمان توانست تا برای خود یک حکومت مستقل تشکیل دهد و تا سال 1998 وضعیت پایداری در این کشور حاکم بود . اما وقتی این کشور در فاصله سال های 1998 تا 2006 با تنش های قومی و ناامنی داخلی مواجه شد ارتش استرالیا وارد عمل شد.از آن زمان تاکنون این مجموع الجزایر دارای یک نیروی پلیس است و در صورت درگیری نظامی از حمایت استرالیا برخوردار می شود.



لیختن اشتاین
کشور کوچک لیختن اشتاین در اروپا از سال 1968 و به دلیل صرفه جویی در هزینه ارتش را منحل کرد و از آن زمان ارتش ندارد. در سالهای پس از جنگ دوم جهانی این کشور به دنبال این رفت که برای خود ارتش را به وجود آورد اما باز هم به دلیل مشکلات مالی موفق به این کار نشد. در حال حاضر ارتش سوییس مسئولیت حفاظت از این کشور کوچک را در صورت نیاز بر عهده دارد.

 
منبع : شابش
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.