اصول اولیه مهاجرت

۵۵۳ بازديد
مهاجرت واژه ای است که این روزها زیاد به گوشمان می خورد و حتی شاید گاهی که از دشواری های زندگی روزمره خسته شده و به آن فکر می کنیم. در ۵۰ سال اخیر در جهان شمار مهاجران به شدت افزایش یافته و روز به روز هم بیشتر می شود.

با افزایش درخواست برای مهاجرت، قاعدتا شرایط پذیرش کشورها نیز سخت و سخت تر می شود و این مسیر روز به روز پیچیده تر می گردد. با توجه به این که ایرانیان زیادی نیز خواهان مهاجرت هستند، لازم دانستیم که در مقاله ای جداگانه ابتدایی ترین شرایط را برای مهاجرت توضیح دهیم زیرا اگر این شرایط را نداشته باشید روند مهاجرتتان بسیار دشوار و تقریبا ناممکن خواهد بود. برای رفع برخی سوالات متداول، این مقاله را تهیه کرده و به شرح برخی از مشکلات مهاجران کشورمان بپردازیم.

با همه ی این تفاصیل همیشه به یاد داشته باشید که قوانین مهاجرتی هر کشور با دیگری متفاوت است و در فواصل زمانی کوتاه مدت هم تغییر می کنند. همچنین شرایط و بهترین راه مهاجرت برای هر فردی می تواند متفاوت باشد.


۱- پشتکار زیاد، لازمه شروع راه…

ابتدایی ترین نیازی که در معقوله ی مهاجرت خود نمایی می کند تصمیم راسخ است. صادقانه بگوییم اگر برای مهاجرت کردن شک دارید اصلا در این مسیر قدم نگذارید. پایه و بنیان اصلی مهاجرت خودِ فردِ مهاجر است و همه چیز در مرتبه ی بعدی قرار می گیرد.

ما ایرانی ها اغلب به روابط خانوادگی بسیار پایبند هستیم بنابراین در نظر داشته باشید که با ترک وطن همه ی دوستان، آشنایان و خانواده‌تان را از دست خواهید داد… به موضوعاتی از این قبیل خوب فکر کنید و بدانید باید نهایت پشتکار خود را به کار بگیرید.

پیشنهاد می کنیم اگر تنها فکر مهاجرت را در سر می پرورانید این موضوع را با کسی مطرح نکنید و پس از تصمیم جدی در این رابطه در جستجوی بهترین روش مهاجرتی برآیید تا نقل مجلس غریبه و آشنا نشوید.

۲- داشتن بودجه و سرمایه کافی

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم راه و روش های مهاجرت بسیار گوناگون هستند اما برای موفقیت در مهاجرت باید بودجه ی کافی داشته باشید. مهاجرت های تحصیلی از جمله ارزان ترین و مهاجرت های سرمایه داری از گران ترین روش های مهاجرت هستند. اگر بودجه ی کافی برای مهاجرت ندارید اصلا در جستجوی راه و روش های مهاجرتی نباشید چون نهایتا نتیجه ای جز اتلاف انرژی در بر نخواهد داشت و وقتی بوجه ی کافی را جمع کنید احتمالا قوانین مهاجرتی تغییر کرده اند.

فقط روی پول های نقدتان حساب کنید و ملک و اتومبیل و… را تا زمانی که به پول نقد تبدیل نشده اند جزء بودجه حساب نکنید. در بسیاری از دیدگاههایی که برای کارناوال ارسال می شود شاهدیم که افراد زیادی می پرسند مهاجرت چقدر هزینه دارد؟

این سوال کاملا اشتباه است و در واقع هیچ پاسخی برای آن وجود ندارد زیرا هر نوع مهاجرت و هر مقصدی برای مهاجران هزینه های مختلفی دارد. در رابطه با بودجه با خودتان روراست باشید و تصور نکنید با فروش خودروهای ارزان قیمت خانگی یا همچین سرمایه هایی لزوما می توانید مهاجرت موفقی داشته باشید. زیرا اگر قصد گرفتن وکیل هم دارید امروزه با این پولها نمی توان مهاجرت کرد مگر آن که قصدتان مهاجرت تحصیلی به کشورهای ارزان باشد. برای شروع روند مهاجرت حداقل چیزی حدود ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیرید.


۳- داشتن هدف مشخص

اگر قصد مهاجرت دارید باید هدف مشخصی داشته باشید؛ مثلا قصد شما تحصیل است، یا کار و یا فقط خروج از وطن. از همان ابتدا هدفی خاص را مشخص کنید. گفتن عباراتی مثل زندگی بهتر، آسایش، آرامش و … کافی نیست زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که در کشور مقصدتان شرایط لوکس و خوبی نصیبتان شود و به عبارتی دیگر باید هدفی داشته باشید تا برای رسیدن به آن با همه ی سختی ها بجنگید.


۴- مهارت کافی

اغلب مهاجران ترجیح می دهند با پیدا کردن کار مناسب مهاجرت کنند تا به راحتی از پس هزینه هایشان برآیند اما حقیقت این است که اگر هیچ مهارت خاصی ندارید، نمی توانید در مهاجرت کاری موفق شوید چون دلیلی وجود ندارد که کشورهای دیگر خواستار جذب نیروی غیر ماهر باشند و روی تبعه ی خارجی سرمایه گذاری نمایند.

۵- داشتن تحصیلات کافی

برای مهاجرت باید فرد مهاجر یا قصد تحصیل در مقصد را داشته باشد یا خود از تحصیلات بالایی برخوردار باشد. امروزه دنیا جایی برای افراد بی سواد و بدون مهارت ندارد. حقیقت این است که بدون مدرک تحصیلی و مهارت کارآمد روند مهاجرت بسیار سخت و اغلب غیر ممکن است. البته در این مورد گاهی استثنا نیز وجود دارد مثلا اگر مهاجر در یکی از رشته های هنری دارای سابقه ای زیاد یا مهارت فوق العاده باشد مدرک تحصیلی دیگر در اولویت نخواهد بود.


۶- اتکا به خود

افراد زیادی هستند که به دلیل داشتن اقوام و یا دوستانی در کشورهای دیگر علاقمند به مهاجرت به آن مقصد هستند و احساس می کنند وجود آن ها روند مهاجرتشان را بسیار آسان خواهد کرد اما حقیقت چیز دیگری است…

وجود اقوام درجه ی یک در کشور مقصد امتیاز محسوب شده و روند مهاجرت شما را سهولت می بخشد اما باید بدانید که پس از رسیدن به مقصد باید بتوانید خودتان بدون هیچ پشتوانه ای و تنها با اتکا به خود زندگیتان را از همه ی جهات تامین کنید. در کشورهای پیشرفته ی جهان این روزها هزینه ی زندگی زیاد است و اغلب، زوجین هردو کار می کنند تا از پس هزینه های زندگی برآیند. بنابراین اقوام و آشنایان نمی توانند هزینه ی زندگی فرد مهاجر را پرداخت کنند و اگر هم این کار را انجام دهند نهایتا روزی فراخواهد رسید که از این کار دست خواهند کشید. پس اگر ایده‌ی خاصی برای کسب درآمد در کشور مقصد ندارید اصلا اقدام به مهاجرت نکنید.

۷- فقط راه های قانونی

هیچ وقت به مهاجرت های غیر قانونی فکر نکنید، چون با این کار دیگر نه در وطنتان جایی خواهید داشت و نه در مقصد. معایب راه های غیر قانونی بسیار زیاد هستند مانند: عدم امنیت جانی، عدم امنیت مالی، قانون شکنی، آینده ای تاریک و… و تنها مزیت این روش رسیدن به کشور مقصد است اما پس از آن چه نقشه ای دارید؟

این روزها برای ورود به کشورهای پیشرفته باید دلیل خوبی داشته باشید در غیر صورت مجرم خواهید بود و هرگز به زندگی خیالی و رویایی مورد نظرتان نخواهید رسید. کارناوال رسانه ای کاملا تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است و نمی تواند هیچ گونه راهنمایی و یا پیشنهادی به مهاجران در رابطه با روش های مهاجرتی غیر قانونی ارائه نماید پس از ابتدا در جستجوی راه های قانونی باشید.

پناهندگی هم جزو همین روش های غیر قانونی است و تنها برای یاری افرادی که حقیقتا دچار مشکلی حاد هستند تعبیه شده نه افرادی که قصد دارند بدون هیچ بودجه، مهارت و زحمتی مهاجرت کنند.


۸- استفاده از وکیل خوب

این موضوع که بدون وکیل هم می توان مهاجرت موفقی داشت، درست است اما برای همه صادق نیست. اگر پرونده ی مهاجرتی شما پیچیده باشد ممکن است حتی اگر با مشاوره ی وکیل هم پیش بروید باز موفق نباشید پس از وکیل گرفتن نهراسید و برای کمی هزینه ی پایین تر نزد وکلای بی تجربه و ناکارآمد نروید.

پیشنهاد می کنیم از همان ابتدا مبلغی را هم برای وکلای مهاجرت در نظر داشته باشید تا روند کارتان آسان شود زیرا برخی از پرونده های پیچیده ی مهاجرتی بدون مراجعه به وکیل هرگز موفق نخواهند بود.

در ضمن قصد این مطلب تبلیغ و بازار گرمی برای وکیلان نیست پس اگر از دانش بالایی برخوردار هستید و پرونده ی سنگین و پیچیده ای هم ندارید خودتان با مراجعه به سفارت کشور مقصد اقدام به انجام امور مهاجرتی خود کنید.

۹- مهاجرت بدون کارت پایان خدمت

از شرایط اولیه ی مهاجرت داشتن سن قانونی ۱۸ سال است و برای پسران علاوه بر این موضوع، قانون گذراندن دوره ی سربازی نیز وجود دارد. اما افراد زیادی قصد دارند که بدون داشتن کارت پایان خدمت مهاجرت کنند.

باید قاطعانه بگوییم که وجود کارت پایان خدمت یک قانون است و راه های فرار از آن غیر قانونی و تنها در شرایطی که مهاجر وضعیت خاصی داشته باشد به او اجازه ی مهاجرت بدون کارت پایان خدمت داده می شود که اغلب مربوط به روش های تحصیلی می شود و اصلا همه گیر نیست. پس سعی کنید در روند مهاجرت همیشه قانونمند عمل کنید تا در آینده در روند رفت و آمدتان به وطن دچار مشکل نشوید زیرا هر گونه اقدام غیر قانونی در این راستا حتما در آینده مشکل ساز خواهد شد.

۱۰- اعضای خانواده را از یاد نبرید

اگر قصد مهاجرت به صورت خانوادگی یعنی با همسر، فرزند یا پدر و مادرتان را دارید باید بدانید که شرایط و ویژگی های تک تک آن ها می تواند در بهبود شرایط و روند مهاجرتی شما تاثیر گذار باشد پس همه ی شرایط خود و اعضای خانواده‌تان را در نظر بگیرید و با مشاور یا وکیل خود در میان گذارید.
منبع:arzexchange.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.